Korte impressie en andere ongein - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Monique Beernink - WaarBenJij.nu Korte impressie en andere ongein - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Monique Beernink - WaarBenJij.nu

Korte impressie en andere ongein

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

06 Januari 2009 | Noorwegen, Oslo

Thanks voor jullie berichtjes!! Aangezien er mensen zijn die zitten te zeuren om een nieuw bericht (ESTHER!!! :P), bij deze... Een dagindeling en deze is iedere keer hetzelfde dus ik ga dat niet elke dag weer opschrijven... Waarschijnlijk komen alleen de grappige, domme en/of bizare dingen op te staan.

De tweede dag kon ik gelijk aan het werk!! Hoppa… Gelukkig hoefde ik niet vroeg op te staan tussen 9 en 10 uur… Lekker ruim genomen, wilde niet te laat zijn, dus had mijn wekker maar om 8.30 gezet…Ik was uiteindelijk al om 8 uur wakker, dus maar lekker in mijn bed blijven liggen!!!
Om 10 uur maar eens begonnen, eerst al die paarden maar weer uit de stal gehaald en in de wei gedumpt… Het had gesneeuwd waardoor sommige autistische paarden lekker wild werden, natuurlijk had ik ook weer zo’n lekker wild paard bij me, ze kon niet zo goed tegen veranderingen bleek toen ik buiten kwam. Ik was blij dat ik haar in de wei had staan…pffffff.
Daarna hebben we de stallen uitgemest, eerst kreeg ik een hele uitleg want ja hier wordt ook bezuinigd omdat alles zo duur is. Dus hergebruik van het “zaagsel” wordt hier toegepast. Lekker met je vingers alle stront eruit vissen, de vochtige plekken verwijderen om vervolgens een nieuw laagje zaagsel erbij in te gooien. Nee hoor, dat met die vingers is een grap!!!
Het lijkt heel simpel en easy, dat is het ook als je een expert bent!! Alleen ben ik een leek, hahahhaha, daarom duurt het bij mij heel lang!!! De spierpijn begint al lekker te komen, joepie. :)
Tegen de tijd alles klaar is en er ook weer voer in de bakken zit, mogen de paarden alweer naar binnen en ben ik alweer klaar voor vandaag… Dus tijd voor een heerlijk warme douche was inmiddels half bevroren, op de badkamer die tevens dient als “hondenhok”!!! Dus maar op mijn slippertjes onder de douche, wel zo fris vond ik. Dus om 16.30 uur ben ik weer fris en fruitig. Tijd voor mezelf tot ong. 21.45 uur. Houd me maar bezig met lezen en computerspelletjes doen!! Buiten is het donker en erg koud, interneten is pas mogelijk na 19.00 uur en er kan maar 1 pc op aangesloten worden en Tv-kijken is zinloos omdat ik er geen bal van maak, van al dat Noors…
Rond 21.45 uur krijgen alle paarden nog even te eten, brokken en hooi. En de laatste 2 paarden gaan op stal. Dus om 22.10 kan ik weer verder met waar ik was gebleven.


5 januari
Gister begon aan het einde van de middag lekker koud te worden -9 ongeveer. Nou dat was vandaag goed te merken. Ik loop niet vaak met handschoenen aan en een sjaal om maar ik heb ze toch echt voor de dag gehaald. Gelukkig had het niet gesneeuwd, heb verhalen van Jens gehoord dat er wel eens een halve meter tot een meter kan vallen…We zouden om 8 uur ontbijten maar toen ik rond die tijd beneden was, was er nog geen kip te bekennen. Eigenlijk was dat wel lekker, gewoon rustig wakker worden. Ik was en ben nog steeds wel een beetje vermoeid en zo’n dag buiten in de vrieskou en ’s middags weer binnen komen is ook echt niet ideaal om wakker te blijven. Ik ben dan vandaag ook half bevroren, had halverwege de middag bijna geen gevoel meer in mijn bovenbenen, vingers en mijn gezicht. Toen ik eindelijk weer binnen was had ik binnen 5 minuten een kop als een tomaat. Vaste etenstijden doen ze hier niet echt aan…Ik begin ’s morgens maar met 2 boterhammen (vind ik al heel goed van mezelf) terwijl Jens al begint met een heerlijk glas cola!!! maar lunch doen ze hier niet echt aan dus dineren we soms maar een paar uur eerder…hhahahhaha. Vandaag zat ik al om 15.00 uur aan de spaghetti… Om nog ff wat vooroordelen weg te nemen bij jullie: Het is hier geen -25 het scheelt een paar graden met jullie, het is hier ook niet de hele tijd donker (het is hier momenteel rond 8.30 uur ligt en ik denk rond 16.00 uur word het donker. Verder eet de Noorse bevolking niet alleen maar vis… Maar hebben ze ook wraps, spaghetti, rijst en karbonades…. De typisch Noorse gerechten worden meestal genuttigd met speciale dagen zoals Kerst. Ik heb zelfs al spruiten gehad (daar leek het in ieder geval op) en mam ze smaakten prima. Nog een kooktip voor thuis: ze leggen hier alle rauwe groenten er apart bij, zodat je ZELF kan KIEZEN wat je wilt eten, alles wordt dus niet bij elkaar geflikkerd zoals jullie doen… Ik vond het wel een handige manier, vandaar dat ik het ff meldt!!!
Ik heb vandaag, toch maar, voor het eerst TV gekeken… Er worden gelukkig ook Engelse series uitgezonden die dan Noors ondertiteld worden. Erg vreemd is dat ik de ondertitels wil lezen en daardoor minder mee krijg van wat ze zeggen maar ja van die ondertitels snap ik helemaal geen reet. Het is nog best moeilijk om ze niet te lezen of er naar te kijken. Moet je maar eens proberen bij een film of serie. Het vergt veel concentratie, in ieder geval voor mij!!

Verder gaat alles hier z’n gangetje, heb alleen wat pijntjes in mijn armen en 2 iets meer pijn in mijn rug. Maar goed dat gaat hopelijk vanzelf weer over…

Ik wist niet dat ik blij kon zijn met temperaturen rond het vriespunt van mij mag het zo blijven… Hier is het bij deze temperaturen prima uit te houden. Het leek haast wel zomer zeker toen ik alle paarden vandaag in de stal moest zetten. Ik had het heel erg warm en was blij dat iedereen uiteindelijk op zijn plaats stond op de goede plek wel te verstaan!!


  • 07 Januari 2009 - 14:57

    Elly:

    He Monique,

    Leuk om je belevenissen zo te lezen! Neem m'n petje voor je af!(niet te lang, het vriest hier ook!) Om zo in den vreemde aan de slag te gaan, lijkt me niet altijd makkelijk. Ik wens je in elk geval nog heel veel plezier en blijf je avonturen zeker volgen!

    Groetjes, Elly

  • 10 Januari 2009 - 22:10

    Raja:

    Heeee hallo Moon,
    leuke berichten schrijf je!!!!
    Ja; EINDELUK een berichtje van ons (erik raja svenya en djustin)
    fijn dat je zoon site in de lucht hebt gegooid. ik heb de nacht van vrijdag op zaterdag erg slecht geslapen, maar da hoor later nog wel
    Weet je ik geniet hier in aalten SUPERRRRRRRRRRRR
    We hebben de hele week al sneeuw en we hebben temp. van -15 s'nachts en sneeuw Ook hebben we al 3 keer geschaatst met de gehele familie. t is hier ook heeeeeeeeel mooi.

    hihihhhihi grappig met al die paardjes daar wat doet die jens dressuur of heeft tie spring paarden.
    (PS zal wel toevallig zijn, maar heet er daar eentje Milton?)das een amulet de vader van milton En die stallen uitmesten gaat hier in nederland ook zo hoor hoef je geen exper in te zijn .hahahahahahahaah ik ga ff daccar kijken hou je haaks!!!!!!!!!!! ik denk aan je kusje ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

Monique

Actief sinds 24 Dec. 2008
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 14220

Voorgaande reizen:

10 April 2018 - 19 April 2018

New York

03 Januari 2009 - 08 Mei 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: